Den 11 augusti 2011 avled Mikael ”Micke” Persson vid 51 års ålder efter en tids sjukdom. Micke var aktiv som fotbollsspelare i Matfors IF från de unga åren i pojklagen till att representera herrlaget i som högst division 2. Efter avslutad spelarkarriär fortsatte han att vara aktiv i en rad olika roller i föreningen. Micke var bland annat lagledare för A-laget, ansvarig herrsektion, marknadsförare, styrelsemedlem, ungdomsledare m.m. Det som kännetecknade Micke var att han gjorde allt till 110 % och verkligen brann för sina arbetsuppgifter. Micke hade en enorm kämpaglöd och handlingskraft.

Vad färre vet är att Micke under många år var drivande i Tuna församlings kyrkofullmäktige, både som styrelseledamot och vice ordförande.

Micke var också en stark pådrivare och initiativtagare till en rad olika projekt, vi kan nämna Lilla VM, löpartävlingen Nattmilen och cykeltävlingen Marmen Runt. Hans engagemang var också en starkt bidragande orsak till att Tuna församling  förverkligade ett ungdomsläger som under drygt tjugo års tid genomförts i samarbete med Sundsvalls kommun och Matfors IF. Lägret är fortfarande årligen återkommande.

Efter Mickes bortgång kom familjen och Matfors IF överens om att starta en minnesfond i Mickes namn och anda. Fonden har som ändamål att stödja och uppmuntra företrädesvis idrottande ungdomar och ledare inom Matfors IF.

Fonden står öppen för penninggåvor från de som önskar stödja fonden i dess ändamål, vårt bankgironummer är 778-2543

Micke - En kämpe av stora mått

Det vet alla som mötte honom på fotbollsplanen – som hårdför vänsterback i Matfors IF på 80-talet. Det vet alla som jobbade nära honom inom Matfors IF eller kyrkofullmäktige i Tuna församling – som pådrivare och initiativtagare till otaliga projekt till fromma för bygdens ungdom. Det vet alla som arbetade med honom på Handelsanställdas förbund – som ombudsman kämpade han alltid oförtrutet för medlemmarnas förbättrade arbetsvillkor.

2013 års pristagare

Lars Nilsson

2014 års pristagare

Ulrik Norberg

2015 års pristagare

Nominera 2015 års pristagare

Extra utdelning under året

Fonden vill att alla barn och ungdomar ska kunna spela fotboll på samma villkor. Lagledare kan kontakta Laila vid behov.

Nominera pristagare till Micke Perssons minnesfond

Fonden har som ändamål att:

• Stödja och uppmuntra företrädesvis idrottande ungdomar och ledare inom Matfors IF.
  • Nominera någon ni tycker har utvecklats som människa, fotbollsspelare eller gjort något extraordinärt under året och ska få ett stipendium eller en uppmuntran.
  • Det kan även vara en spelare eller ledare som behöver vidareutvecklas på något sätt eller någon spelare eller ledare som är en förebild och verkar i Mickes anda.
  • Förutom utdelningen på Matfors IF årsmöte så kan vi kliva in och stötta spelare eller ledare som behöver stöttning ekonomiskt, socialt eller av andra skäl.